Енергодарське управління ГУ ДПС у Запорізькій області
Руслан Рачинський: "За рік держбюджет отримав від запорізьких платників понад 9,5 мільярда гривень"
Запорізькі платники податків у 2019 році спрямували до державного бюджету 9 мільярдів 533 мільйони гривень податків і зборів (без показників великих підприємств, які перебувають на обліку в Запорізькому управлінні Офісу ВПП ДФС). Коментуючи надходження, в. о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Руслан Рачинський підкреслив, що порівняно з 2018 роком податкові платежі зросли на 2,6 мільярда або на 39 відсотків.
Зокрема, до держбюджету надійшло 3,7 мільярда гривень ПДВ, що на 472 мільйони або на 14,5 відсотка більше, ніж у 2018 році.
Запорізькі компанії і організації перерахували 2,5 мільярда гривень податку на прибуток, перевищивши рівень 2018 року на 1,7 мільярда.
З доходів запоріжців сплачено майже два мільярди гривень ПДФО, зростання до показників попереднього року склало 279 мільйонів або 17 відсотків.
Також державна казна отримала 631 мільйон гривень військового збору, це на 91 мільйон або на 17 відсотків більше даних 2018 року.
Добувні підприємства і первинні водокористувачі направили до скарбниці понад 380 мільйонів гривень рентної плати за використання природних ресурсів. Порівняно з 2018 роком надходження збільшились на 84 мільйони або на 28 відсотків.
Крім того, до бюджету надійшло 187 мільйонів гривень екологічного податку, що на 55,8 мільйона або на 42 відсотки більше сплаченої суми за попередній рік.
Головне управління ДПС у Запорізькій області
Фізична особа продає вантажний автомобіль: оподатковуємо дохід
Об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до складу якого включаються доходи від операцій з майном.
Дохід платника податку від продажу (обміну) об'єкта рухомого майна протягом звітного податкового року оподатковується за ставкою 5% бази оподаткування.
Також, дохід від продажу вантажного автомобіля, є об’єктом оподаткування військовим збором за ставкою 1,5%.
Дохід від продажу об'єкта рухомого майна визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу (міни), але не нижче оціночної вартості цього об'єкта, визначеної згідно із законом.
Під час проведення операцій з відчуження об'єктів рухомого майна нотаріус посвідчує відповідний договір купівлі-продажу за наявності документа про оцінку майна та документа про сплату до бюджету продавцем (податку, обчисленого виходячи із ціни, зазначеної в договорі.
У разі якщо стороною договору купівлі-продажу об'єкта рухомого майна є юридична особа, така особа вважається податковим агентом платника податку та зобов'язана виконати всі функції податкового агента.
Отже, у разі продажу фізичною особою вантажного автомобіля підприємству, така юридична особа зобов’язана при нарахуванні (виплаті) доходу виконати функції податкового агента, зокрема, нарахувати, утримати та сплатити (перерахувати) до бюджету податок на доходи фізичних осіб за ставкою 5% та військовий збір за ставкою 1,5%.
Зазначений порядок визначений ст. 163, п. 167.2 ст. 167, п.173.1, п. 173.3 ст. 173, пп. 1.2 п. 16-1 підр. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України.
РРО – новації
У яких сферах підприємницької діяльності обов’язкове застосування РРО з 2020 року?
Суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані застосовувати РРО.
Законами України «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» № 128-IX від 20.09.2019 та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» 129-IX від 20.09.2019 передбачені зміни в порядок застосування РРО, зокрема:
- з 19 квітня 2020 року замість традиційних РРО всі суб’єкти господарювання можуть використовувати програмні РРО (спеціальні безкоштовні програми призначені для реєстрації розрахункових операцій, які можна буде встановити на будь-який гаджет).
- з 01 жовтня 2020 року використання РРО стане обов’язковим (крім платників єдиного податку 1 групи) для підприємців - платників єдиного податку таких сфер діяльності:
- реалізація технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- реалізація лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров'я;
- реалізація товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
- реалізація ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
- роздрібна торгівля вживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД);
- діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування, якщо така діяльність є іншою, ніж визначена п. 11 ст. 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг";
- діяльність туристичних агентств, туристичних операторів;
- діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД);
- реалізація текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується КМУ.
З 1 січня 2021 року використання РРО буде обов'язковим для підприємців - платників єдиного податку 2, 3, 4 груп незалежно від видів діяльності.
РРО - новації
Що необхідно знати про застосування РРО
Законом України від 20.09.2019 року № 129-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг» передбачені нові норми щодо застосування РРО платниками єдиного податку (опублікований 19.10.2019 в газеті «Голос України» № 200).
Закон №129 набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування – 19.04.2020 року, крім окремих норм.
До 01.10.2020 року РРО та/або програмні РРО не застосовуються підприємцями - платниками єдиного податку 2-ї – 4-ї груп незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн. грн., крім тих, які здійснюють:
- реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров'я.
З 01.10.2020 до 01.01.2021 РРО та/або програмні РРО не застосовуються підприємцями - платниками єдиного податку 2-ї – 4-ї груп, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн. грн., незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють:
- реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров'я;
- реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
- реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
- роздрібну торгівлю вживаними товарами в магазинах (група 47.79 КВЕД);
- діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидкого обслуговування, якщо така діяльність є іншою, ніж визначена пунктом 11 статті 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг";
- діяльність туристичних агентств, туристичних операторів;
- діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення (група 55.10 КВЕД);
- реалізацію текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках), деталей та приладдя для автотранспортних засобів відповідно до переліку, що затверджується КМУ.
У разі перевищення підприємцем - платником єдиного податку 2-ї - 4-ї груп в календарному році обсягу доходу 1 млн. грн., застосування РРО та/або програмного РРО є обов'язковим.
З 1 січня 2021 року РРО та/або програмні РРО зобов’язані застосовувати всі платники єдиного податку 2-4 групи.
Платниками єдиного податку першої групи РРО та/або програмні РРО не застосовуються
Крім того, з 1 січня 2021 року річний ліміт доходу платників єдиного податку другої групи підвищується з 1,5 млн. грн. до 2,5 млн. грн.
Платникам ПДВ
Набрав чинності новий Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК
14.12.2019 року набрав чинності наказ МФУ «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 12.12.2019 № 520 (опублікований у газеті «Урядовий кур’єр» від 14.12.2019 р. № 241).
Наказ №520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу, зупинено.
Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Така комісія протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку.
Для розблокування ПН/РК надається строк у 365 днів з дня складання таких документів, протягом якого платник може подати в електронній формі до комісій письмові пояснення до копії документів, що підтверджую реальність операцій за заблокованими ПН/РК.
Така комісія протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку.
Підставою для відмови у розблокуванні може бути ненадання платником податку письмових пояснень та/або копій документів; та/або надання копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК набирає чинності в день його прийняття та може бути оскаржене в судовому та/або адміністративному порядку.
Платникам ПДВ
Набрав чинності новий Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК
14.12.2019 року набрав чинності наказ МФУ «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 12.12.2019 № 520 (опублікований у газеті «Урядовий кур’єр» від 14.12.2019 р. № 241).
Наказ №520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу, зупинено.
Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Така комісія протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку.
Для розблокування ПН/РК надається строк у 365 днів з дня складання таких документів, протягом якого платник може подати в електронній формі до комісій письмові пояснення до копії документів, що підтверджую реальність операцій за заблокованими ПН/РК.
Така комісія протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку.
Підставою для відмови у розблокуванні може бути ненадання платником податку письмових пояснень та/або копій документів; та/або надання копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК набирає чинності в день його прийняття та може бути оскаржене в судовому та/або адміністративному порядку.
Платникам ПДВ
Набрав чинності новий Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК
14.12.2019 року набрав чинності наказ МФУ «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 12.12.2019 № 520 (опублікований у газеті «Урядовий кур’єр» від 14.12.2019 р. № 241).
Наказ №520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу, зупинено.
Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Така комісія протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку.
Для розблокування ПН/РК надається строк у 365 днів з дня складання таких документів, протягом якого платник може подати в електронній формі до комісій письмові пояснення до копії документів, що підтверджую реальність операцій за заблокованими ПН/РК.
Така комісія протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку.
Підставою для відмови у розблокуванні може бути ненадання платником податку письмових пояснень та/або копій документів; та/або надання копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК набирає чинності в день його прийняття та може бути оскаржене в судовому та/або адміністративному порядку.
Отримувати кваліфіковані сертифікати відкритих ключів необхідно особисто
Ідентифікація фізичної особи, яка звернулася за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, здійснюється за умови її особистої присутності за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи, відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи (п.2 ст. 22 Закон України від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», норма набрала чинності з 07.11.2018).
Отже, нагадуємо, що з 07.11.2018 отримати послуги з формування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів за довіреністю (в т.ч. посвідченою нотаріально) неможливо.
Користуйтесь електронними сервісами ДПС: подання форм № 1-ОПП, № 17-ОПП та № 20-ОПП
Платники податків, які уклали з відповідним контролюючим органом договір про визнання електронних документів, можуть подати засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб, заяви:
- за формою № 1-ОПП (для юридичних осіб та відокремлених підрозділів) з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку»
- про взяття на облік за неосновним місцем обліку за формою № 17-ОПП,
- повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП.
Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС: https://tax.gov.ua/.
В відкритій та приватній частинах Електронного кабінету у розділі «Допомога» розміщено покрокову інструкцію щодо створення електронних документів за допомогою режиму «Введення звітності».
Режим «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету забезпечує можливість створення та подання до відповідного контролюючого органу податкової, фінансової, статистичної звітності, звітності з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, в тому числі повідомлення за ф.№20-ОПП (J/F1312002) та заяв за ф. № 1-ОПП (J1312101), ф.№17-ОПП (J/F1312201).
Інформаційні послуги від Контакт - центру ДПС
Фізичні та юридичні особи для отримання інформаційно-довідкових послуг з питань оподаткування, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на ДПС, а також щодо роботи кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС можуть звертатись до Контакт-центру ДПС .
Контакт-центр ДФС функціонує за єдиним багатоканальним номером телефону 0 800 501 007 та електронною адресою поштової скриньки idd@tax.gov.ua.
Інформаційно-довідкові послуги надаються з 8 год. 00 хв. до 20 год. 00 хв. (крім вихідних та святкових днів);
Вартість послуг Контакт-центру зі стаціонарних телефонів безкоштовна, з мобільних телефонів оплата дзвінків здійснюється за тарифами оператора мобільного зв'язку (або за наявним механізмом саll-bасk - вартість послуг безкоштовна).
Сервіс «Пульс» приймає звернення громадян та суб’єктів господарювання щодо неправомірних дій та бездіяльності, можливі корупційні правопорушення у сфері службової діяльності з боку конкретних посадових осіб структурних підрозділів ДПС та її територіальних органів.
Таку інформацію можна надати за номером телефону Контакт-центру ДПС 0800-501-007, з 08.00-до 20.00 (крім, вихідних і святкових днів) обравши на інтерактивному голосовому автовідповідачі напрямок «4», та з 20.00-до 08.00 (також у вихідні і святкові дні) скориставшись послугою «Залиште запитання – ми Вам зателефонуємо» і на електронну пошту idd@tax.gov.ua.
Здійсніть річний перерахунок податку на доходи фізичних осіб за 2019 рік
Роботодавець платника податку зобов'язаний здійснити, у тому числі за місцем застосування податкової соціальної пільги, перерахунок суми доходів, нарахованих такому платнику податку у вигляді заробітної плати, а також суми наданої податкової соціальної пільги за наслідками кожного звітного податкового року під час нарахування заробітної плати за останній місяць звітного року.
Якщо внаслідок здійсненого перерахунку виникає недоплата утриманого податку, то сума такої недоплати стягується роботодавцем за рахунок суми будь-якого оподатковуваного доходу (після його оподаткування) за відповідний місяць, а в разі недостатності суми такого доходу – за рахунок оподатковуваних доходів наступних місяців, до повного погашення суми такої недоплати.
Тобто, за наслідками кожного звітного податкового року під час нарахування заробітної плати за останній місяць звітного року, роботодавець платника податку зобов'язаний здійснити перерахунок суми доходів, нарахованих такому платнику податку у вигляді заробітної плати, а також суми наданої податкової соціальної пільги.
Отже, під час нарахування заробітної плати за грудень 2019 року, для визначення правильності оподаткування роботодавцю необхідно здійснити перерахунок сум нарахованих доходів у вигляді заробітної плати, утриманого податку на доходи фізичних осіб та сум наданої податкової соціальної пільги за 2019 рік.
Результат річного перерахунку сум доходів, нарахованих платнику податків у вигляді заробітної плати, а також сум наданої податкової соціальної пільги у 2019 році відображаються роботодавцем у Податковому розрахунку за ф. № 1 ДФ за ІV квартал 2019 року.
Зазначена норма передбачена п.п. 169.4.2.а) та п.п. 169.4.4 ст. 169 Податкового кодексу.
Звітування підприємців на загальній системі оподаткування за 2019 рік
Підприємці на загальній системі оподаткування подають до податкового органу податкову декларацію про майновий стан і доходи за місцем своєї податкової адреси за результатами календарного року у строки, встановлені для річного звітного податкового періоду. В декларації зазначаються авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб.
Податкова декларація за звітний календарний рік подається протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем такого звітного (податкового) року.
Сума податкового зобов’язання, зазначена у поданій підприємцем декларації, сплачується протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого для подання декларації.
Зміни до форми податкової декларації про майновий стан і доходи внесені наказом МФУ від 25.04.2019 № 177 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859».
З 01.01.2020 року запроваджується та вводиться в дію нова форма декларації з урахуванням змін, внесених наказом МФУ від 25.04.2019 №177.
За звітний 2019 рік підприємці подають податкову декларацію про майновий стан і доходи за формою, затвердженою наказом МФУ від 02.10.2015 №859 (в редакції від 25.04.2019 № 177).
У новій формі податкової декларації:
- доповнено рядок 8 декларації «Категорія платника» новим критерієм «особа, яка заявляє право на податкову знижку», який застосовується громадянами, що декларують право на податкову знижку;
- для розрахунку суми податку на доходи фізичних осіб, на яку зменшуються податкові зобов’язання при використанні права на податкову знижку, передбачено новий додаток Ф3;
- у декларації у розділі ІІ «Доходи, які включаються до загального оподатковуваного доходу» додатково виокремлено такі доходи:
рядок 10.2 - «дохід, нарахований (виплачений, наданий) у формі винагород та інших виплат відповідно до умов цивільно - правового характеру»,
рядок 10.4.1 - «дохід, отриманий від фізичної особи – орендаря, який не є податковим агентом фізичної особи – орендодавця, від надання в оренду (суборенду, емфітевзіс) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених у натурі (на місцевості), які розташовані за місцезнаходженням, відмінним від податкової адреси (орендодавця)».
В декларації поряд з доходами від підприємницької діяльності підприємці мають зазначати інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи.
Підприємець, без використання праці найманих працівників, формує та подає звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування сама за себе один раз на рік до 10 лютого року, наступного за звітним періодом. Звітним періодом є календарний рік.
Оскільки підприємці сплачують єдиний внесок за звітний рік до 10 лютого наступного року, то сума сплаченого єдиного внеску за звітний 2019 рік включається до складу витрат 2020 року.